вівторок, 28 квітня 2020 р.

Поради Марії Монтессорі

Марі́я Монтессо́рі — лікар, педагог, перша італійка, яка стала доктором медицини. Вона прославилася розробкою педагогічної методики Монтессорі, що базується на вільному розвитку дітей, на відміну від шкільної системи, де знижується активність дітей. Монтессорі вважала, що головним завданням освіти є підтримка спонтанності і творчості дітей, забезпечення їхнього всебічного розвитку: фізичного, духовного, культурного та соціального. Ця жінка-педагог відкрила явище поляризації уваги в дітей.
Педагог сформулювала короткі заповіді-нагадування для батьків. Вони прості, але, якщо вдуматися в кожне з них, приходить розуміння, що це багатотомна мудрість у декількох словах. Із деякими з них ми вирішили познайомити вас. 
1. Дітей навчає те, що їх оточує.
2. Якщо дитину часто критикують – вона вчиться засуджувати.
3. Якщо дитину часто хвалять – вона вчиться оцінювати.
4. Якщо дитині демонструють ворожість – вона вчиться битися.
5. Якщо з дитиною чесні – вона вчиться справедливості.
6. Якщо дитину часто висміюють – вона вчиться бути боязкою.
7. Якщо дитина живе з почуттям безпеки – вона вчиться вірити.
8. Якщо дитину часто ганьблять – вона вчиться почуватися винною.
9. Якщо дитину часто заохочують – вона вчиться добре до себе ставитися.
10. Якщо до дитини часто бувають поблажливі – вона вчиться бути терплячою.
11. Якщо дитину часто підбадьорюють – вона набуває впевненості у собі.
12. Якщо дитина живе в атмосфері дружби і почувається потрібною –  вона вчиться знаходити в цьому світі любов.
13. Не кажіть погано про дитину – ні за її присутності, ані без неї.
14. Концентруйтесь на розвитку хорошого в дитині, щоб поганому не лишалося місця.
15. Завжди прислухайтеся і відповідайте дитині, яка звертається до вас.
16. Поважайте дитину, яка зробила помилку і може зараз або трохи пізніше виправити її.
17. Будьте готові допомогти дитині, яка перебуває в пошуку, і бути непомітним для тієї дитини, яка вже все знайшла.
18. Допомагайте дитині опановувати невідомі раніше речі. Робіть це, наповнюючи навколишній світ турботою, стриманістю, тишею і любов’ю.
19. У поводженні з дитиною завжди дотримуйтеся гарних манер – пропонуйте краще, що є у вас самих.
Марія Монтессорі підкреслювала: "Наша мета у вихованні маленьких дітей - це сприяти будівництву інтелектуально, емоційно та фізично розвиненої особистості, та розкриття її внутрішнього потенціалу».
Свобода та спокійне оточення дають дитині можливість жити і влаштовувати своє життя за власними внутрішніми законами і потребам. 
Важливі принципи, яких ми дотримуємось у нашому Монтессорі - середовищі: 
  • Свобода рухів: діяльність та накопичення досвіду здійснюються через рух. Усі дитячі садки та школи Монтессорі обов'язково враховують цей аспект. Саме через вільну діяльність дитина слідує своїм основним потребам. Вона освоює своє оточення через рухи. Природні та спонтанні рухи в середовищі допомогають формуванню душі та розуму.
  • Свобода вибору діяльності: Якщо надати дитині свободу вибору, то вона буде діяти, керуючись внутрішньою мотивацією. Саме вона змушує дитину брати необхідні їй предмети та задовольняти свої потреби. Внутрішня мотивація - це ключ до навчання і спокійного засвоєння. 
  • Свобода повторень: дитині потрібен час і можливість для повторення різних дій, щоб продовжувати свій розвиток. Спонтанне і часте повторення - це феномен, який проявляє себе тоді, коли дитина знаходить матеріал, який відповідає її внутрішнім потребам, її сензитивній фазі. Тоді вона знайомиться з предметом, інтенсивно вивчаючи його, маніпулюючи ним, розвиваючи витримку і концентрацію уваги. 
  • Свобода вираження почуттів: відкрите та позитивне оточення спонукають до соціальних контактів, а від цього безпосередньо залежить побудова мови.  У дитини є потреба висловлювати свої почуття, щоб поліпшити мову. Їй хочеться спілкуватися з дорослим, який може поспівчувати, поговорити і попрацювати з нею. 
  • Свобода соціальних контактів: дітям потрібна свобода, щоб вчитися будувати власні соціальні відносини. Вільна дитина спонтанно допомагає іншим і дорослішає завдяки цьому. Уміння кооперувати з іншими вибудовується легше, ніж уміння конкурувати. Діти вчаться поважати роботу інших, що зосереджено займаються власними справами. Якщо діти і переривають одне одного, то тільки на короткий час, якщо потрібна допомога. У них загострюється почуття справедливості. Свобода і активна робота в правильно організованому середовищі - це умови, які спонукають до виховання соціально орієнтованої поведінки.  
  • Діти, які користуються своїм правом розпоряджатися своєю свободою, стають незалежними особистостями, надійними і відповідальними за свої вчинки. Свобода ця не є необмежена. Межі її задаються ззовні, і дитина відчуває їх. Свобода, що обмежена рамками, швидше приводить до розуміння життя. 

Немає коментарів:

Дописати коментар